יום רביעי

 

איזה חור

המקומות שאנחנו עוברים בהם הם באמת רחוקים בקנה מידה שאני לא רגיל אליו. כל פעם מחדש עולות לנו המחשבות של " איפה אנחנו?" "מה זה המקום הזה?" "איך הגעתי הנה?", אי אפשר שלא לחשוב על זה. לפני חודשיים עוד היינו בסין, שזה במובנים מסויימים עוד לגיטימי. למרות שזה שהיית בסין לא אומר הרבה, היא ענקית. זה מצחיק, יש מקומות במערב סין (קשגר לדוגמא) שבקו אווירי הם יותר קרובים לירושלים מאשר לבייג'ינג, קצת פחות מחצי מהדרך בין סין לתורכיה עברנו בתוך בסין, ואם היינו מתחילים את הטיול הזה בביג'ינג, שהיא במזרח, אז הדרך מסין לתורכיה הייתה למעשה רובה בתוך סין. י

מהרגע שעזבנו את סין הגענו לרצף של מדינות שאני באופן אישי לא ידעתי על קיומן לפני הטיול הזה, והשם שלהן תמיד היה אומנם מוכר אבל מנותק מהמציאות, מקומות שלא הייתי בטוח שאני לא ממציא אותם. והעניין הזה הולך ותופס תאוצה ככל שהטיול מתקדם . זה התחיל בקירגזיסטן וזה הולך ומתגבר עד אזרבייג'ן. כל מיני ארצות שבמקום "מרכזי" כמו הארץ אפשר לחשוב ששם זה הקצה של העולם. אני זוכר את עצמי מסתכל בשיעורי גיאוגרפיה על מפות של העולם ומתקשה להאמין שהמקומות האלה באמת קיימים, שהנקודות האלה על המפה יש להם כיסוי במציאות ושבאמת גרים שם אנשים.י


לכל ארץ כזאת, אפילו שלפעמים בדרך זה נראה חסר סיכוי, יש כמה ערים גדולות שבהם יש פחות או יותר הכל, בהם תמיד אפשר להזמין המבורגר ולהרגיש באמריקה. אבל איך שלא תסובב את זה וכמה שהעיר לא תהיה גדולה תמיד בסוף הערב כשתצא החוצה זה תמיד יסתיים בסטאן. ס

ערי הבירה זה מילא, בדרך, כשרוכבים על כבישים מרוחקים ואז מגיע החושך וצריך לעצור וללכת לישון, אז נדחפים רגע לאיזו פינה, עולים או יורדים כמה מדרגות מהכביש, מנסים לתפוס טיפה מרחק כדי שלא יציקו לנו, ואז כשהחושך יורד והולכים לישון מרגישים מאוד מאוד רחוק. מפתה להרגיש שפה זה קצה העולם, שאתה נמצא באיזה חור.י









ביסודי חשבתי שמי שגר ברחוב הסתת גר בחור כי הוא רחוק נורא מבית הספר, ובכלל זה הצד השני של השכונה, ואז כשעברתי לתיכון היה נדמה שצור הדסה זה חור אמיתי כי מי שגר שם מתעורר כל בוקר בשש בבוקר כדי לא לאחר לבית ספר שזה נורא רחוק ונורא מוקדם. כשמגיעים לצבא, תמיד צוחקים על החברה שלא גרים בירושלים או בתל אביב שהם גרים בחור. י

המונח חור קיבל בטיול הזה באמת מימדים חדשים. כל פעם מוזרה לי המחשבה שאני הולך והאנשים שאני פוגש בדרך נשארים פה. תמיד כשנתקלים באיזה פרצוף שנראה כאילו גזרו אותו מאיזה סרט שנגמר תוך תשעים דקות, מדהים לחשוב איך אותו ירח זורח גם כאן, ואיך גם כאן השמש משלימה את הסיבוב שלה כל יום. י

ובכל זאת משהו כאן לא מרגיש לי מנותק. וזה לא בגלל שכל כפרי יודע לספר לנו ששרון נמצא כרגע בתרדמה והחבר שלו יודע לעשות פנטומימה של רובה ובתנועות ידיים לספר על הסכסוך הישראלי פלשתינאי, משהו פה הגיוני לי בזכות ההמשכיות של הטיול והעובדה שאת רצף הנקודות בין שיאן לדושנבה מחבר קו אחד ושאת הקו הזה עברנו על אופניים. ההמשכיות של הטיול מאירה אור אחר לגמרי על כל מקום שאנחנו מגיעים אליו, מרוחק ככל שיהיה, ועל המרכזיות והשוליים הגיאוגרפים של העולם. בטיולים שעשיתי בחו"ל עד עכשיו תמיד הייתה את ההפרדה בין הארץ לבין החוץ לארץ. הקו המחבר הזה היה בלתי מורגש, והטיול כאילו היה שייך למציאות אחרת, ומה שמחבר אותו הוא דיילות מתוקות, סרט או שניים, מושבים כחולים ואנטרקונטיננטליה בנחיתה ובהמראה, תמיד נפרדתי מהמציאות בכניסה לאזור של הדרכונים וחזרתי אליה בחיבוקים באולם קבלת הפנים בטרמינל שתיים או שלוש. מה שבאמצע זה כאילו כוכב אחר, שהוא מחוץ למקשה שלנו
אבל בטיול הזה התחושה היא שונה לגמרי. מאז שיצאנו לדרך עברנו כבר שלושה שעונים, השעה בדושנבה כרגע היא שתיים בלילה ובשיאן השעה כבר חמש בבוקר. העובדה שקו מציאותי מחבר ביני לבין סין נותנות תחושה אחרת לפלח הזה של העולם תחושה אמיתית של כדור שאין לו סוף, כאילו מבטלת את הקצה ואת החור.ה

אמנם לא התחלתי את הטיול הזה בבית, וטגי'קית זו לא בדיוק שפת האם שלי, אבל לתחושה של המרחק הייתה לי כבר חצי שנה להתרגל, עם זאת אני ממש כבר לא חושב שטג'יקיסטן זה חור, וזה נהדר.ה


תגובות קוראים
כתבה יוצאת דופן
באבחנות בדקויות
ובדרך בניית הסיפור
באופן הדרגתי
מרחוב הסתת
לצור הדסה
ועד סין

התמונה בסוף
של ההלך הבודד
בכביש אינסופי
מסכמת הכל

יש כאן תשתית טובה לספר
 
תמשיך, למה הפסקת?

אמא
 
אם תמשיך ככה בסוף עוד אבוא לבקר. אבא
 
מה שמיאש שה שבתמונה הנהדרת השניה מהסוף יש גדרות משני הצדדים
 
ובל נשכח את המדינה החדשה שצצה לה על הרצף, הלא היא חמאסטן...

אתה מרגש, ואני מתגעגעת.
אורי.
 
שלום יואב
אני עוקב אחרי הבלוג שלך כאן באמריקה הרחוקה מדי פעם
הכתבה הזו ממש יפה
אני מתחבר אליה מאוד אחרי מגורים וחיים במקומות שונים בעולם
אף פעם לא התחברו לי המקומות שהייתי בהם באופן ממשי לארץ. כל מקום עשה לי רושם של פלנטה אחרת בלי חיבור ממשי. אתם מחברים כאן את הכל וזה יפה. חבל שאי אפשר להתחבר במאה אחוז ולהגיע לירושלים אבל אולי עד אז ייחתם שלום עם סוריה. תמשיך להנות, אני בדרכי חזרה לירושלים שבוע הבא.
עמרי
 
יואבי, מרגש וכבר דני גנב לי את המילים, איזו הבחנה ודקויות ובעיקר הירושלמים מבית הכרם יבינו. מחבקת אותך חזק נשיקה גדולה חוי
 
עדכון ע"פ דני: ביום שישי נחתו בלהה ואמיר (אמא ואח של ארז) באוזבקיסטן לעשרה ימים וכולם נפגשו בטשקנט. היום אמור יואב לצאת מסמרקנד ולהיות בדרך בין סמרקנד לכיוון בוכרה ונשמע ממנו רק בעוד כמה ימים. ארז מטייל להנאתו עם משפחתו ברחבי אוזבקיסטן. בהמשך כנראה ירכבו באוזבקיסטן מסמרקנד עד לנוקוס ומשם לעיר הנמל אקטאו בקזחסטן ויחצו את הים הכספי במעבורת לבקו באזרביג'ן ומשם ירכבו לטבליסי שבגרוזיה
 
אני מצטרף להתרגשות

דורי
 
נעלבתי...
אני גר בצור-הדסה (וגם מכיר את יואב) ועדיין חושב שזה יותר חור מטג'יקיסטן.

מתן ק.
 
הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Free Guestbooks by Bravenet.com ספר מבקרים